50 minuter stakintervaller

Här står jag (iförd Oakley Jawbreaker) och Johannes nöjda och trötta på toppen av Gamla Berget efter den sista av tre långa stakintervaller. 
Fick alltså med mig Johannes Andersson på dagens intervaller, som precis vad rubriken skvallrar om var stakintervaller. Upplägget var hyfsat enkelt; två stycken 15 minuter långa intervaller, med tre minuter vila där vi vände och åkte sakta tillbaka och sedan en tredje, där målgången skulle vara på toppen (bilden ovan). Inte nog med det så lade vi även in en impuls var femte minut, alltså tre stycken per intervall, förutom sista som tog 19 minuter och innehöll fyra impulser. 
Det var rätt jobbigt må jag säga. Jag hade ingen pulsklocka, men har lyckats låna en klocka med tidtagning i alla fall. Jag skulle aldrig klara av att träna utan tidtagning, än mindre träna intervaller utan koll på tiden. 
  • Första intervallen startade vid Källviksbacken och gick i mål i Olsbacka – 15 minuter, 5,72 kilometer, 22,8 km/h snittfart, 70 höjdmeter
  • Andra intervallen startade strax innan Olsbacka och gick i mål strax efter korsningen (i Stråtjärn) där man svänger vänster mot Aspeboda och höger mot Falun – 15 minuter, 5,76 kilometer, 22,9 km/h snittfart, 52 höjdmeter
  • Tredje intervallen startade vid nyss nämnda korsning och gick i mål uppe på toppen av Gamla Berget (bilden ovan) – 19,05 minuter, 7,03 kilometer, 22,1 km/h snittfart, 114 höjdmeter

 Totalt tog passet 1,55 timmar och när jag kom hem så körde jag fem minuter hållningsstyrka (plankan och så vidare). 
Kändes rätt bra idag, det är ju king att man kör intervaller i samma snittfart (med samma rull) som Erik Wickström kör distans, då vet man att man är på rätt väg!

Elpex-treorna och Salomon-pjäxorna är väl en sådan skön kombo!
https://adamsteen.se/
Previous articleFler bilder från toughrace
Next articleMitt i veckan

Related Articles

GALET LEGOBYGGE och GRYM CYKELFORM!

  Hej! Här kommer veckans vlogg! Haft många fina dagar med Alfons. Vi har tränat, cyklat, varit i sommarstugan och byggt ett GALET LEGOBYGGE! Det och ofantligt mycket...

ARBETSLÖS + grill med ELITEN!

  STÖD GÄRNA VLOGGEN OCH EN ARBETSLÖS STACKARE MED EN LITEN SWISH TILL: 076 - 166 49 97 - TACK! SATAN VILKEN GALEN VLOGG DETTA ÄR!!! - MÅNDAGSTRÖSKEL...

DUELLERNAS VECKA!

  Fullt upp denna vecka med träning, skjutsningar, aktiviteter och så vidare! Har även skaffat SPD-pedaler till Alfons! Det och mycket mer i veckans vlogg! -...

2 COMMENTS

  1. Haha 🙂 Men du körde ju intervallerna uppför, dessutom håller jag inte riktigt så hög fart.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here