Så får du fler läsare med hjälp av bloggande

 Bloggande är en viktig faktor för att få en stor läsarkrets. Att ha många läsare som återkommer regelbundet leder till en framgångsrik sajt, oavsett om ditt mål är att sälja, skapa kontakter eller synas mer! Här får du tips på hur du lyckas.

För dig som har en företagshemsida, en blogg, eller en personlig sajt är målet nästan alltid att nå ut till fler. Det är ju bland läsare, följare och andra besökare som potentiella kunder och viktiga kontakter finns! 

Därför behövs SEO
För att människor ska hitta till din blogg eller hemsida måste den dyka upp på Google när någon söker efter ämnet. Om ditt företag säljer golfutrustning vill du ju att den som söker på termer som ”golfutrustning”, ”golfklubbor” eller ”golfkläder” ska hitta till just din hemsida. 
Det här kallas för sökordsoptimering, SEO. Arbetet kräver både tid och kunskap, med allt från stark länkprofil till kvalitativt content. Läs mer om SEO och hur du kan du få hjälp med att få fler läsare och kunder. 
Blogga för att få besökare
Sökordsoptimeringen gör att din webbplats hamnar högt upp på Google och du får därmed fler unika besökare. En del av arbetet består av att uppdatera hemsidan ofta. Smart är då att driva en blogg – då får du både intressant innehåll, bra sökord och uppdateringar på sajten. 
Få läsarna att stanna
Även om du lyckas få många läsare och besökare gäller det också att få dem att stanna. Målet är att få en läsarkrets som kommer tillbaka regelbundet, och allra helst delar dina blogginlägg på sociala medier eller tipsar andra om sajten! 
Tips för en bättre blogg:

     Ha koll på din målgrupp. Vem besöker din blogg? Delar de ett intresse, ett yrke, en åldersgrupp eller annat? Anpassa språket och innehållet efter vad den här målgruppen vill läsa om.
     Intressanta ämnen. Självklart måste innehållet i dina blogginlägg vara roligt att läsa om, annars finns ingen anledning för besökarna att stanna eller komma tillbaka.
     Var personlig. Prata med läsaren genom att använda ”du” och prata om dig själv som ”jag” om du skriver utifrån dig själv som person. 
     Bestäm syftet med bloggen. Är det att få fler kunder i din webshop? Eller för att stärka företagets varumärke? Ska inlägget leda till försäljning, kontakter, eftertanke?
     Skriv fångande rubriker och snygga texter. Dela upp inlägget i stycken så att det blir luftigt och lätt att läsa. Skriv inte för långt!
     Använd kompletterande bilder. En bild kan säga mer än tusen ord, så se till att ha med snygga bilder och kanske även filmklipp.
     Engagera läsarna. Ställ frågor och glöm inte en call-to-action – en uppmaning att exempelvis besöka webbshopen, kontakta företaget eller dela inlägget. Kom ihåg att länka till de relevanta sidorna.
Ha tålamod
Även de största bloggarna och företagen var i början små. Var beredd på att det kan ta tid att bygga upp ditt varumärke, men ge inte upp! 
Bygg upp en personlig kontakt med läsarna, skapa intressant och roligt innehåll, och tipsa andra om bloggen överallt du kan. Både i riktiga livet och på nätet.
https://adamsteen.se/

Related Articles

PSYKVASAN 2.0 + Tingsrätt avklarad

Hej!   Då har ännu en vecka passerat. Det mest utmärkande från denna är: - Tingsrätt avklarat, hur gick det tro? - Psykvasan 2.0 - över 100 km...

Sista rullskidpasset?

Godkväll! Veckans sista pass avklarat, troligen årets sista rullskidpass också. Nu verkar vintern vara i antågande, något jag bittert fick erfara idag. Det gick hyfsat bra...

100 km hit eller dit!

Så kom den äntligen(?), skidpremiären för säsongen 2024-2025. Jag ville slå på stort denna första tur och gärna trumfa förra årets psykvasa redan från...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here