Ge mig jobb!

Tjenare.
Vad händer denna vackra dag då?
Träna, ett skatepass med inslag av lite stakning och (mycket?) 10″-20″-intervaller är planen. Hoppas kroppen är lika pigg som igår. Jag ska också jobba på Lugnets äventyr i sportbytet. Välkomna dit ni som kan och vill (ni andra är också välkomna givetvis). 
Äta lunch på Dala wärdshus ska jag också göra. 
Hmm, fick jag med allt? Jag har ju så mycket att göra, så det är ju svårt att få med allt.
Någon som har tips på hur det funkar med ALFA- och A-kassan (finns det annat?), jag har inte varit med i någon sån ”förening”, tycker det verkar alltför krångligt. Sen när jag har en egen firma också, hur funkar det då med att få in ersättning från någon ALFA-kassa exempelvis? Det närmar ju sig vår och sommar nu, vilket gör att det troligen inte kommer hända så mycket i firman. 
Det enklaste vore ju om någon anställde mig på en extra- eller halvtidstjänst! Det kan väl inte vara så svårt?  
https://adamsteen.se/

Related Articles

Vape eller cigaretter – vad är det bättre alternativet när man tränar hårt?

Att välja mellan att röka och använda vape är en diskussion som har blivit allt mer relevant, särskilt bland dem som tränar regelbundet. För...

Snus och träning

Även om att snusa är snäppet bättre än att röka, så är det inte särskilt bra för dig som tränar. Vill du maximera dina...

Det börjar dra ihop sig! #winteriscoming

Ännu en vecka har passerat. I denna vlogg har jag kört tre tuffa skierg-pass och jag har äntligen klarat av det passet jag misslyckats på...

1 COMMENT

  1. * Om du har ett tillfälligt uppehåll i din verksamhet

    Arbetslöshetsersättningen får inte vara en inkomstutfyllnad i olönsamma företag och den är inte heller tänkt som ett stöd för start av nya företag.

    För att bedöma om din personliga verksamhet helt har upphört gör vi en samlad bedömning av din totala situation. Det viktiga är att du står till arbetsmarknadens förfogande utan begränsningar.

    För att få ersättning vid tillfälligt uppehåll i verksamheten får rörelsen inte till någon del vara av säsongskaraktär. Någon verksamhet får överhuvudtaget inte bedrivas i företaget. Ersättning vid tillfälligt uppehåll kan bara beviljas en gång per rörelse.

    Ersättningens storlek
    Ersättningen baseras på de genomsnittliga inkomsterna av verksamheten under de tre senaste åren före avvecklingsåret. Om verksamheten bedrivs kortare tid än tre år, kan ersättningen baseras på de genomsnittliga inkomsterna under hela den tid verksamheten bedrivits. Om du har lagt ned verksamheten inom tolv månader från start, kan dagpenningen baseras på en tidigare inkomst av anställning som du har haft direkt innan du startade företaget. De inkomster du har haft innan du blev medlem i en a-kassa får inte tas med i beräkningen av din dagpenning.
    För att ansöka om arbetslöshetsersättning måste du vara anmäld som arbetslös på Arbetsförmedlingen och fylla i blanketten Anmälan om arbetslöshet. Därefter kommer information och kassakort att skickas hem till dig.

    Kassakorten skickar du sedan till den förtryckta adressen när du har fyllt i kortet för minst två veckor. Ansökningshandlingarna ska vara undertecknade och intyg ska vara i original.

    Dessa handlingar behöver vi för att kunna fatta beslut om ersättning;

    * Blanketten Anmälan om arbetslöshet
    * Blanketten Arbetsintyg för företagare
    * Kassakort

    När vi beräknar din dagpenning är det den faktiska tiden som du arbetat under de senaste tolv månaderna som räknas. All frånvaro, till exempel föräldraledighet, sjukdom, vård av barn, obetald semester och tjänstledighet räknas bort från din arbetstid. Även tid som du inte har fakturerat ska räknas med.
    Om ditt företag är vilande;

    * Skriv på blanketten Arbetsintyg för företagare att företaget är vilande
    * Om du har haft en hemsida ska den stängas.

    Följande uppgifter behövs för att vi ska kunna beräkna din dagpenning;

    * Uppgifter från Skatteverket om dina inkomster från företaget. Fyll i och skicka blanketten Begäran om utlämnande av uppgifter till Skatteverket. Blanketten hittar du i blankettarkivet.
    * Sista årets deklaration. När du skickar in ovanstående blankett får vi en sammanställning av dina tre senaste årsinkomster. Din inkomstuppgift för det senaste året får vi dock först i slutet av året. Skicka därför en kopia av din kontrolluppgift (om du haft ett aktiebolag) eller din självdeklaration, inklusive bilagor (för övriga företag) för det året. Kopian ska vara vidimerad av din revisor eller av Skatteverket.
    * Intyg från Försäkringskassan som visar om du fått ersättning de senaste åren.
    * Arbetsgivarintyg om du har varit anställd inom den senaste treårsperioden.
    * Kopia på pensionsbeslut om du får pension.
    * Studieintyg – om du har studerat före arbetslösheten

    Så snart vi fått in dessa uppgifter kan vi börja att handlägga din ansökan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here