Inlänkar till din hemsida – planera smart!
Inlänkar till din hemsida är viktiga. Länkar är en signal för Google att hemsidan är bra. Om du har många sådana signaler desto högre ranking får du. En länk från en känd och välbesökt sajt ger ett bättre resultat än en okänd sajt.
Så hur ska man göra för att få dessa länkmöjligheter?
Det finns flera sätt att ta fram länkmöjligheter eller backlinks. Mixen av länkar in till din hemsida behöver vara väl avvägd och relevanta. Ett tips är att se varifrån konkurrenterna har sina länkar från sidor som rankar högst inom en speciell nisch. Det finns digitala verktyg som kan hjälpa dig, exempelvis verktyget Majestic.
Metoder att hitta rätt inlänkar
Det vanligaste är att man skapar naturliga länkar genom att bygga ”digitala assets”. Det betyder att man skapar information som är viktig för målgruppen så att den klickar ut från den befintliga sajten och kommer in på din hemsida. Se också till att alla länkar som du i din tur har på din egen hemsida fungerar.
Ett annat sätt att driva trafik från etablerade sajter till din egen är skapa olika tävlingar där man slussas vidare till sin hemsida. Naturligtvis behöver det finnas något som lockar. En tävling som utser bästa influencer eller bloggare kommer att ge en hel del trafik från dessa sidor och in till dig. Du kan också använda andra kanaler inom sociala media, om du har en podcast får du inlänkar från både Google, Spotify och flera andra. Då sker det naturligt.
Ankartexter
Den text som du länkar, det vill säga ankartexterna, behöver vara helt naturliga för att undvika att fasta i spamfilter. Det gäller att tänka smart med hur du skriver nyckelorden i ankartexterna så att de blir SEO – sökmotoroptimerade – men ändå naturliga. Normalt består ankartexter till 30-40 % av varumärket tillsammans med andra sökord. Var restriktiv med länkar som ligger i sidfoten över flera sidor på en sajt, det finns riks för att Google sorterar bort dem.