Långpass med ett rekordtempo som avslutning

Nöjd kille fikar i Leksand.
Jag, Kalle Gräfnings, Jesper Hjortsberg och X blev det tappra gäng som cyklade iväg från Sportson klockan 10,30. Vi började turen med dödsmotvind förbi Grycksbo, bjursås och vidare emot Rättvik. När vi sedan svängde av upp emot norr Lindberg så kom vi i lite lä och slapp vinden. Turen fortsatte igenom Tällberg, förbi Hjortnäs och sedan in i Leksand där vi stannade för en traditionsenlig fika.
När vi startade efter fikat så hade vi en medelfart av 29,7 km/h, men vinden började nu ligga i våran rygg, så vi var snabbt uppe över skamgränsen (30 km/h). Kilometrarna över Insjön, Rexbo och Valsan gick i en rasande fart och timjagaren i mig började komma fram. Jag började fundera på en skarvning då jag helst ville köra över fyra timmar, samt att jag satt med finben.
Då ingen annan ville med och skarva så bestämde jag mig för en rekordattack runt Varpan. Idiotiskt kan tyckas då det blåste satan. Rekordet som Henrik Öijer hade låg på 21,13 min – 39,1 km/h – 13,8 km. Jag öppnade det jag kunde, och trots att det blåste en rejäl motvind första fem kilometrarna så hade jag 38,0 i snittfart när jag svängde av höger där jag fick en gynsammare vind. Hade fortsatt pigga ben och efter cirka halva sträckan så började jag få en fin medvind och här började jag känna att rekordet kunde slås!
Det kändes som att jag flög fram förbi Österå, med hög hastighet och fortsatt bra tryck i påkarna. Jobbigaste partiet kom just efter Österå med den längsta backen upp emot Falun-skylten, men jag lyckades hålla skaplig fart och slita mig över krönet, när jag då ser att snitthastigheten ligger på 39,2 så förstår jag att det blir tight satan. Satsar det jag har i kommande nedförsbackar och kurvor, lyckas dessutom att spurta i nästan 50 km/h. Passerar sedan målet efter 21,05, vilket blir ett snitt på 39,4 km/h!! Så fort har jag aldrig cyklat på en sådan lång bit förut!
Rullar sedan hem nöjd och belåten efter totalt 4,10 timmar. 127 i medelpuls, 181 i maxpuls.
Strava-data och fler bilder:

Mellan Rättviksvägen och norr Lindberg.

Den där Hjortsbergarn är väl för rolig.
Previous articleDags för cykel
Next articleStyrka och rullskidor

Related Articles

Simons KALASRACE 2024

Ny vecka, ny vlogg. Det har tränats även denna vecka, vad annars. Kolla in vloggen för att få er ett gott skratt. Har även tävlat 5 kilometer löpning...

Två pass löpning

Hej! Gasa på lite nu med prenumerationer, delning, grillningar, kommentarer och så vidare på min vlogg är ni snälla! Idag har jag sprungit två gånger: 1. Del...

52,6 kilometer stakning

Tjena! Nu finns veckans vlogg ute för medlemmar, släpps på tisdag 16:30 som vanligt för resten. Passa på att stötta mig och vloggen genom att...