Home Blog Page 1051

Nästan två timmar klassiskt.

3
Godkväll.
Jag, Rikard Tynell och Robert Österling har just kört ett distanspass på nära två timmar, 1,53 för att vara exakt. Kallt och kärvt var det som tusan, men det blev ett lugnt och skönt pass, vilket jag behövde. Kände mig inte så seg, så vilodagen har gjort sitt; nämligen att återhämta min sargade kropp.
Dagens roligaste var ”Robban”, som runt en timme in i passet sa: ”om jag börjar ramla nu, så är det för att jag är trött”. Mycket riktigt så kom det två rejäla vurpor från honom. dock så föll han i lössnon, så vi fick oss alla ett gott skratt.
Nu ska jag iväg och träffa två gamla löparrivaler som numera bor i Stockholm; Joakim Löfwing och Magnus Jensen. Ska bli skoj!
Passdata:
1,53,54 timmar
120 medelpuls
188 maxpuls (bugg på klockan, skulle tippa den till cirka 145-150)
540 höjdmeter
1045 kilokalorier

Rikard.

Jag.

En av groparna ”Robban” skapade till följd av sina vurpor.
https://adamsteen.se/

Lördag = Lugnets sportbyte

2

Godmorgon kära läsare!

Idag är det lördag, vilket innebär jobb på Lugnets Sportbyte och idag hoppas jag på rekord mycket folk därinne! Öppettiderna är ju som vanligt 10 – 14 och alla är hjärtligt välkomna. Allt från er som bara vill in och kika, ni som vill handla begagnade fina sportprylar och ni som vill byta in era egna. 
Efter jobbet är planen ett lugnare skidpass på två till tre timmar, jag har inte bestämt ännu om det blir klassiskt eller skate. Det bestämmer jag under dagen. Känns riktigt skönt att ha en tävlingsfri helg, så jag kan fokusera på träning och återhämtning. Nästa helg är det ”full sula” igen, då är planen att delta i Bergebo Ski Maraton. Ska någon av er läsare antingen tävla i helgen, eller nästa helg på just Bergebo ski maraton? 
Vi hörs senare!! 
https://adamsteen.se/

Dagen D

4
Hej allihopa.
Sen jag skrev det senaste inlägget, det med tävlingen ni vet (dåligt deltagande, skärpning!), så har jag varit ut till min bil vid tre-fyra tillfällen, för att dels ställa fram timern till motor- och kupévärmaren, samt kolla om batteriet blivit laddat. Vid sista gången så hoppade bilen igång utan större bekymmer faktiskt, så jag tog den ut till mina föräldrar där den nu står på laddning. Laddaren vi använder nu är av märket Ctek, alltså inget låglöne-Black and decker:
Så nu får vi se hur det går med bilen. Batteriet kommer väl troligen funka som det ska, däremot kommer den fortsatt gå som ett lass skit. Jag kan knappt köra med bilen, för den lägger av hela tiden på tomgång. Exempelvis inför korsningar så måste jag planera körningen extra noga, och på något vänster hålla in både gas, koppling och broms samtidigt. Då jag bara har två fötter så förstår ni ju problematiken i det hela. Sen folk som inte kan köra bil och mesar fram, det är en helt annan historia, så det tar vi en annan gång…
Andra bilder från dagen:
   

Titta vad det lyser och har sig på min fina laddare.

Ta mig fan bilrunket startade!

Stella är nöjd när hon får äta Klass-hundfoder.

Stella är också nöjd när hon får åka finbil. De få gånger bilen startar med andra ord.
https://adamsteen.se/

Tävling!

12
Dags för tävling på bloggen. Vinsten är dessa vackra boxerkalsonger:
För att vinna gäller det att svara rätt på följande fråga: Vad är mitt personliga rekord på 1 500 meter löpning? För att vinna, skriv bara en kommentar med erat svar. Vid flera lika svar så lottas den lyckliga vinnaren. Tävlingen pågår till måndag 1/2 klockan 13:00. Lycka till!
https://adamsteen.se/

Så funkar det!

6
När man inte har något att göra, så skapar man sig jobb. I ren ”så funkar det”-anda, har jag nu gått omkring och fixat saker.
Idag har jag gått ut för att ladda batteriet till bilen med hjälp av min Black and decker BDV030 starthälp som jag vann på bessemerloppet 2009. Vi får se om denna produkt överhuvudtaget fungerar. Man ska stoppa in en 12V-kontakt i cigarettuttaget på bilen, och med hjälp av den så ska den ladda upp batteriet :

Min kupévärmare till bilen har fungerat väldigt dåligt och varit glapp. Luskade ut att det var strömsladden som var glapp. Så det var bara att skruva isär värmaren, korta av sladden, skala av den och sätta in de ”nya” sladdarna i ”sockerbiten”:  
Isärskruvad.

Klart!

När jag sedan skulle testa värmaren i vägguttaget så sitter uttaget på ”trekvart”, men två inskruvade skruvar senare så sitter även vägguttaget bättre än någonsin:

Läskigt att sticka in en skruvmejsel där.
Nu ska jag ut och se om bilskrället fått nån ström i batteriet:
Bilen ser inte alltför pigg ut.
https://adamsteen.se/

VILODAG!!

4
Godmorgon.
Idag ska jag inte göra någonting! Eller jo, men inget fysiskt ansträngande. Jag har nämligen vilodag idag efter tre dagar med dubbelpass. Riktigt skönt, inget jobb har jag heller idag. Det enda jag har planerat för är att försöka få igång min kära bil. Det kan ju bli ett rätt så stort problem om det vill sig illa, vilket det allt som oftast gör så fort det handlar om min bil..
Jag är rätt så mör i hela kroppen efter de senaste dagarnas hårda och fostrande pass, så förhoppningsvis utvecklas jag en del av detta.
  • Vad har ni för planer för dagen?
  • Någon som har frågor, så får ni gärna ställa dem genom att skriva en kommentar.
Vi hörs senare!
https://adamsteen.se/

Elljuscupen deltävling 2

0
Godkväll.
Dagens tävling gick klart över förväntan! Med tanke på förmiddagens extremt dåliga känsla, då jag knappt orkade åka och hade jättesvårt att få upp pulsen, så var kvällens elljuscup en helomvändning. När jag kom till tävlingsplatsen så lade jag på fyra lager Swix VR45, i botten hade jag värmt ihop Toko grön bas + Swix VR 40. Jag kände redan då jag satte på mig skidorna och värmde upp att kroppen var piggare än i förmiddags. Tävlingsformen var 3×5 kilometer klassisk masstart på Bergebos världscupsbana.
När starten gick klockan 17,30 så var jag taggad, sprintade på max första hundra meter och kom upp i täten. Efter 250 meter går Jocke Engström upp i spets och trycker på i ett hårt tempo, efter cirka 500 meter är det jag, Lars Suther och Jocke som är själva i täten. Jag tycker att det känns ganska bra och inte alltför ansträngt, men i uppförsbacken efter slår den till; stumheten och jag tvingas släppa grabbarna några sekunder.Vid 2,4 och 7,4 kilometer hade vi ett spurtpris som skulle generera bonussekunder att dra av på sluttiden. Bonussekunderna gav 10 sekunder till först passerande, 7 till andra, och 5 till tredje. Jag lyckades komma trea där, men jag var riktigt bränd och sliten efter Jockes hårda öppning.
Efter spurtpriset så börjar de hårdaste stigningarna, och jag började bli orolig att jag skulle bli ikappåkt. Dock så började jag känna mig starkare, och jag tappade inte mycket på Jocke och Lars. Sista biten in mot varvning är mycket nedför, och jag hade bättre glid än Jocke, så jag lyckades vara fem sekunder efter vid fem kilometer.
På andra varvet lyckades jag slita mig ikapp Jocke, vi tappar dock ytterligare cirka 15 sekunder på Lars. Ut på tredje varvet kände jag mig rätt stark och jag trodde att jag kunde hänga med Jocke in mot mål. Jag lyckades i halva varvet, innan Jocke slår på ett kanonryck och ställer av mig totalt. Dock så lyckas jag öka farten något och kör sista varvet 11 sekunder fortare än andra.
Så summan av loppet är att jag fått ett kvitto på att jag börjar kunna åka fortare och fortare. Vilket känns riktigt, riktigt skönt! Trots att jag var sliten och hade träningsvärk, så lyckades jag plåga mig och hålla farten bra. Även på en såpass tung bana och ett riktigt tungt före.
Passdata:
15 kilometer tävling
50,02 min
176 medelpuls
187 maxpuls
385 höjdmeter
884 kilokalorier

Resultat efter bonussekunderna dragits bort:
1:a Lars Suther, 48,59
2:a Jocke Engström, 49,01
3:a Adam Steen, 49,47
4:a Daniel Nordebo, 51,24
5:a Patrik Karlsson, 52,50
6:a Emil Brindbergs, 53,06
7:a Johan Henriksson, 54,50
8:a Robin Eriksson, 58,15 (Stannade för omvallning)
9:a Leon Spiller, (39,37 efter 10 km), DNF
https://adamsteen.se/

1,40 timmar klassiskt.

4
Då var premiärturen för Bergebo avklarad, och det var ju inte direkt några kanonfina spår. Visserligen har det ju kommit mycket nysnö, men jag tycker att man ändå ska kunna få till bättre spår. Jag körde lugnt fram och tillbaka, medan Kalle, G och Fredrik, Ö körde stakintervaller. Själv så var jag ganska trött i kroppen efter de hårda pass jag kört., men man måste vara sliten ibland för att kunna utvecklas.
Nu när jag kom hem hade jag fått mail från tävlingsledningen på elljuscupen och tydligen har den blivit flyttad till Bergebo, ingen höjdare med andra ord, fast det är bara att bita ihop! Nu ska jag äta, hörs senare.
Passdata:
1,42,15 timmar
118 medelpuls
153 maxpuls
340 höjdmeter
923 kilokalorier

Bilder:

https://adamsteen.se/