Home Blog Page 194

Vann ”Vitamin Well Summer Run” och lite annat

4

Tre saker jag gillar: Alfons, Benzen och mina Leki-stavar

Alfons på väg till dagis och utflyktsdag

Jag är ute på vandring med skolan 

Jag verkar ha vunnit ”Vitamin Well Summer Run”, kul!

Hej på er. 
Morgonen började med att jag lämnade Alfons på dagis och Boris hos Amanda. Därefter tog jag mig hem och cyklade sen till Plättbacken/Paradisbacken. Det är sista veckan för eleverna på skolan. Så inga lektioner, istället är det aktiviteter för hela slanten. Idag är det vandring upp till Bjusan. Vi har gått längs mina favoritstigar som jag ofta springer på, skoj. Så på denna vilodag får jag in både 8-9 kilometer promenad och cirka 25 kilometer cykel, bara det nu är uppehåll så jag kan cykla och hämta Alfons. Perfekt med vardagsmotion, dessutom fasta idag. Som gjort för fettförbränning!
Fick till lite bättre sömn i natt, så jag är lite piggare igen. Det i kombination med vila från träning blir nog bra inför morgondagens löpintervaller och hopp. Tänkte försöka köra banintervaller då, hoppas bara Kvarnsvedens IP är öppet då. 
Vi hörs senare!
https://adamsteen.se/

En ny femmil stakning

0

Hej, det är jag som är Simon Andersson, med mina 2XU-tights och Hoka-utstyrsel 
Sista passet innan vilodagen är avklarad. Det blev ett enkelt litet stakpass på 50,8 kilometer, 3 timmar och 690 höjdmeter. 
Åkte vändan: Skuggarvet – Sundborn – Kårtäkt – Karlsbyheden- Danholn – Hosjö – Lugnet. Den sista timmen åkte jag runt omkring i Högbo och upp till hopptornen. Fint att få lite höjdmeter. 
Kände mig pigg under den första timmen ungefär. Hade då planer på att avsluta med lite tröskelintervaller omkring Högbo, men jag blev tröttare och skippade de planerna. Var nog lika bra det. Fick i alla fall in 10 impulser. 
Jag borde få in lite rullskidsintervaller snart också känner jag. Men jag har ju åtminstone bra träning med distanspass stakning och många fina löpintervaller i bagaget. Så det där kommer ge med sig med tiden! 
Ska bli skönt med vilodag imorgon. 

https://adamsteen.se/

Halvdyrt tandläkarbesök

0

Ute och representerar Hoka, favoritmärket!
Hej på er. 
Måndag som annars brukar innebära en lugn morgon med mysfrukost tillsammans med Alfons, blev idag en något mer stressad historia. Jag hade tandläkartid i Falun klockan 08,20, innan det så lämnade jag Alfons och Boris i Skuggarvet. 
Tandläkarbesöket gick väl ändå helt okej, alltid nervöst innan, hur många hål har jag, hur dyrt blir det och så vidare. Tandläkaren hittade ett hål och det såg ändå skapligt ut i munnen enligt henne. Så det var skönt. Fick en undersökning och en tandstensborttagning. Eller fick och fick, kalaset kostade 840 pistoler och då var det efter två tandvårdsbidrag á 300 kronor vardera. Nu väntar lagning i juli, lika bra att bara betala och se glad ut. Ändå viktigt med bra tänder. Tycker jag är väldigt noga med tandtråd, eltandborste minst 2 x 2 minuter per dag och munskölj. Men man kan väl säkert bli noggrannare, så är det väl med allt. 
Det ser ut att bli en fin dag med sol idag, det uppskattas. Planen vad gäller träning är att staka i 2-3 timmar. Känner jag mig själv rätt så slutar det nog med det längsta alternativet. Lika bra att passa på när det finns tid! Igår sprängde jag 100 timmarsgränsen för detta träningsår, 104 timmar tränade på sju veckor, 14,8 timmar i snitt det. Snyggt Adam! 
Hörs senare!
https://adamsteen.se/

152 kilometer bike

0

Tällberg 

Strax innan Rättvik 

Bergsgården 

Dagens vapen 

Sjön Varpan till höger 

Dagens rutt: Borlänge – Falun – Grycksbo – Bjursås – Baggbo – Sörskog – Ingels – Rättvik – Tällberg – Leksand – Djura – Gagnef- Bäsna – Borlänge 

I ensam majestät har jag idag varit ute i ett femtimmarskrig emot vädrets makter. Glädjande nog inte det minsta krig emot bilister, det var förvånande, men skönt. Hade fullt upp med att irritera mig över vädret. Dock var jag även här överraskande lugn, det var bara en gång jag skrek ”men fy faaaan” och det var strax innan Gagnef när det blåste fruktansvärd motvind, samtidigt som det började regna. Eller just ja, även innan Rättvik skrek jag nog till en gång när jag i svagt utför och fullt tryck på pedalerna knappt höll 25 km/h, givetvis på grund av motvind. I övrigt var jag vid gott mod. 
Första cykelpasset för året var detta och det var nästan ett år sedan senast jag tränade på cykeln. Lyckades få ihop 152,5 kilometer, 5 timmar på sekunden (väl avvägd skarv på slutet genom Kvarnsveden) och 1515 höjdmeter. För mig känns det helt främmande att tycka att Vätternrundan ska vara tuff. Jag hade utan problem kunnat trampa några mil till i samma fart idag. Men jag har väl någon form av muskelminne kvar från all tidigare cykling genom livet. Även min andra träning lär ju inte direkt göra mig sämre. 
Kroppen kändes förvånansvärt pigg hela passet igenom idag, snittpulsen landade på 128, men då försökte jag ju ändå hålla fart hela tiden, inte sacka ihop och rulla utför exempelvis. 
Med mig i energiväg hade jag två gels och en energibar som jag åt upp längs vägen. Drack även 2 x 0,75 l sportdryck. Det räckte gott och väl. Men det finns väl att ta av, så att säga. 
Nu kan vi stänga denna träningsvecka på 15,20 timmar. Snyggt!
https://adamsteen.se/

Dags för cykelpremiär

0

Det är söndag, det är uppehåll (än så länge) och det är dags för ett långpass på landsvägscykeln! Har sett fram emot det en tid. Nu för tiden blir det tyvärr inte så många cykelpass, men det är någonting jag verkligen gillar! Då pratar jag ju såklart om riktig cykling, som ju är just landsväg. 
Jag får åka i ensam majestät idag. Det ska nog gå bra det också. Har en plan om en vända bort mot Rättvik och Leksand. Enligt mina beräkningar i huvudet så är det 15-16 mil, så jag får försöka att stå på lite för att inte bli kvar där ute. Hoppas mina pendlingsben med vänlig 10 minuter cykling per dag står pall för det. 
Hörs!
https://adamsteen.se/

5(,02) kilometer på 16,20 (16,24)!

0

Det kändes bättre än vad det ser ut på bilderna ovan. Men detta är 100 meter innan målgång ungefär 
Foton: Josefin Snell
När de vanliga loppen än så länge utgår så får man istället vara med på virtuella diton. Kul även det så klart, eller kul kanske är fel ord, men det är något jag saknat. Att få tävla och känna nerverna. 
Idag kände jag mig lite piggare, träningsvärken hade släppt och det kändes bättre helt enkelt. Vädret var förutom spöregnet bra för löpning, perfekt temperatur och skön luft. 
Jag hade en förhoppning om att kunna klara 16,40, vilket är 3,20-fart per kilometer. Men jag var ändå osäker med tanke på hur dåligt det känts de senaste dagarna. 
Drog iväg i starten och fick ganska tidigt en lucka. Den första kilometern kändes småseg, sedan kändes det ändå okej mellan kilometer 1 och 3 ungefär, de två sista kilometerna blev sedan en kamp om överlevnad. Höll ihop det bra och kunde stappla in på 16,24 minuter på 5,02 kilometer enligt klockan. Sprang lite längre än den uppmätta sträckan på 5 kilometer, för att vara på den säkra sidan. 
Jag är nöjd med både tiden och att känslan var bra för en gångs skull. Det var skönt! Värmde upp i Hoka Clifton 6 och tävlade i Hoka Carbon Rocket. Tycker den skon är riktigt fin på snabbt underlag och upp till tio kilometer. 
Lite siffror och annat:

Kilometertiderna. Vilket ska bli 16,20 om jag räknar ihop dom. Stämmer väl hyfsat med mina 5,02 km på 16,24
Enligt min Garmin så hade jag 8,03 på första 2,5 km och 8,21 på den andra halvan. 
Snittpulsen blev 180 och maxpulsen 191. 11 höjdmeter fick vi in på de fem kilometerna. 
Nu i eftermiddag så ska jag bara köra lite TRX-styrka och sedan blir det vila. 
Hej hej!

https://adamsteen.se/

Dags för träningsrace i Falun

0

Hej och god lördag!
Har just ätit frukost och ska inom kort bege mig mot Falun för att delta i en träningstävling. Fem kilometer löpning står på schemat och starten är klockan 11,00. Vädrets makter visar sig som vanligt från sin sämsta sida med regn och allmänt gråtrist. Att det ska vara så svårt att bara bjuda på värme, sol och vindstilla. Det är väl inte för mycket begärt? 
Förutom att springa tävling så ska jag försöka beta av lite TRX-styrka. I övrigt blir det nog en lugn dag mestadels inomhus. Behöver återhämta mig. Kroppen känns dock marginellt piggare idag än vad den gjort de senaste dagarna. 
Vi hörs lite senare.  
https://adamsteen.se/

90 minuter lugnt klassiskt

0

Innan jag kommit på min regel om: ”kan man så ska man”, vad gäller träning i bar överkropp

Tillämpad regel
Hej på er. 
Den sega känslan fortsätter. Kändes riktigt klappkasst hela passet idag och jag har även känt mig helt orkeslös hela dagen idag. Kul känsla! Eller inte. Bara att fortsätta konstatera att träningen varit lite hård på slutet, speciellt passet i onsdags. Men skam den som ger sig, jag kommer fortsätta kämpa på! Det är väl inte nu jag ska vara i form direkt, snart väntar lediga tider och jag får med mig denna fina period av träning i ryggen, så det ska gå bra. 
Det som drar ner och gör mig mest sliten är de olika varianterna av styrka, som ger mig träningsvärk. Jag blir nästan som förlamad i kroppen när jag har träningsvärk och pulsen blir ofantligt låg. Så jag måste hitta en bra balans och en rätt mängd av styrka framöver. Men ju mer jag kommer köra mina hopp, kettlebells och så vidare, desto mer kommer jag tåla även det. 
Kanske låter som att jag redan nu baissar mig inför imorgon, men jag kommer springa tävlingen och göra mitt bästa ändå. 
Dagens pass blev lugn klassiskt åkning, mestadels uppe i Skräddarbacken, för att få fin kupering. Lade in tio stycken impulser på 12 stavtag, kände mig lika accelerationssnabb som ett fraktfartyg. Det svarade ingenting idag och tekniken satt inte heller. Så kan det vara. 
Åkte i 90 minuter, 24,1 kilometer och fick in 325 höjdmeter i alla fall. Perfekt för att få cirkulation och förhoppningsvis lite återhämtning. Körde som ni ser också i stödstrumpor, kan vara skönt vid sådana här tillfällen. 
Vi hörs imorgon, trevlig helg!
https://adamsteen.se/

Arkivbilder, sliten, lätt träning och tävling imorgon

0

Idag bjuder jag på ett gäng arkivbilder från ganska exakt ett år sedan. Livet såg lite annorlunda ut då, vi bodde tillsammans hela familjen i hus bland annat, vilket är den största skillnaden egentligen. Tråkig utveckling kanske, men det känns ändå okej och jag tror det kommer bli bra. 
Är fortsatt riktigt trött och mör i kroppen idag. Fick till 8,5 timmars sömn även i natt, vilket behövdes mer än väl. Ändå behövde jag tvinga mig själv upp ur sängen, nästan med våld. De första fem minuterna sådana morgnar när jag är trött så ser jag knappt någonting, att kolla på mobilen med mina igengeggade ögon är närmast omöjligt. Påsarna under ögonen kan liknas vid ICA-kassar. Men med en frukost bestående av en halvliter vatten och lite kaffe, samt en uppfriskande cykeltur till jobbet så brukar jag vakna till liv igen. Kämpigt att vara gammal och trött. 
Denna dag bjuder på jobb, ett lätt och kort klassiskt rullskidpass och ikväll ska jag tillbaka till jobbet för after work. Själv kommer jag givetvis vara spiknykter och gå hem tidigt. Men jag tänker att det kan vara bra för mig att vara med på andra aktiviteter än att endast träna ensam. 
Imorgon ska jag försöka springa fort på fem kilometer också. Det hade varit önskvärt om jag då kände mig några procent piggare än idag. Om inte så är väl inte det hela världen heller, någon gång får jag valuta av den hårda träningen, så länge jag bara fortsätter att sköta min kost, sömn och återhämtning. 
Trevlig fredag. Hörs!

https://adamsteen.se/

52 kilometer bjudrulls-stakning

0

Tjena.

Det är han utan liv som är här och stör igen. Jag var nära att skriva: ”han som inte har något att leva för”,  men så är ju inte riktigt fallet. Inget liv kan vi dock skriva under på. Det är jobb till eftermiddagen, stressa hem för att äta mellanmål, kasta mig iväg på träning långt in på kvällen, skynda mig att laga och äta mat och har jag sedan tur så hinner jag kolla TV en liten stund innan det är dags för en ny dag i samma visa. Nu kanske jag är lite småirriterad på grund av att jag är extra sliten av träningen, vanligen är jag numer vid något bättre humör och mod.
Dagens pass blev ett helt vanligt stakpass på följande slinga: 

Bullermyren – Norr Amsberg – Bomsarvet – Domnarvet – Islingby – Dalsjö – Ornäs – Torsång – Berg – Stora Tuna – Hjärpbo – Lindan – Bullermyren
Var inte speciellt pigg idag, slet med trötthet och dåliga tankar. Det vände dock något under den sista timmen från Torsång och hem, det var i exakt samma ögonblick som jag vände åkriktning och FÖR EN GÅNGS SKULL FICK LITE MEDVIND UNDER TRÄNING! Under denna sista timme så körde jag 10 impulser på 12 stavtag vardera. 
Åkte på mina bjudrulls-Swenor IV idag, som rullar av sig självt. På mina tre timmar hann jag med 52,3 kilometer och trots att jag ändå låg på hyfsat så var snittpulsen på låga 114.  Fick in 370 höjdmeter också. 
Väl hemma så körde jag igenom de TRX-övningar som jag igår tvingade mig själv att avstå. Fem övningar och en kvarts ytterligare träning. Har ju ändå inget bättre för mig.
Hörs imorgon.

https://adamsteen.se/