+5 timmar i sadeln

Hej på er!
En fin dag i sadeln har jag fått. Jag rekommenderar dock ingen att springa banintervaller och köra spänsthopp dagen innan. I alla fall inte om ni vill slippa känslan att ni trampar i fyrkanter och utan tryck. Under den första timmen så var jag faktiskt riktigt orolig över om jag ens skulle ta mig runt min tänkta rutt. Som tur är släppte det och jag kunde rulla på utan större bekymmer.
Jag åkte i princip samma runda som årets första cykelpass den 7:e juni (bra fantasi..). Dagens pass var således årets andra cykelpass. Får se om det blir fler pass nu med tanke på min hand och att jag fått senknarr i knogen/mellan fingrarna (ringfingret och långfingret på vänsterhanden, jag som är vänsterhänt också..). Känner jag mig själv rätt så kommer det nog ett test på rullskidor inom kort igen, med en annan handrem än senast.
Det var som sagt riktigt sega ben till en början, tyckte jag hade motvind mellan Borlänge och Falun (tyckte jag hade motvind hela passet faktiskt, skräll, men inte alls någon mördande variant som tur är). Ut ur Falun på väg emot Grycksbo och Bjursås så lättade känslan en aning och kroppen började så sakta vakna till liv igen. Bröt mig uppför Baggbo-backen, det var nog ingen vacker syn och fortsatte sedan över Sörskog och mot Ingels. Tyckte kroppen svarade allt bättre och efter två timmar (strax efter Sörskog) så tog jag dagens första gel.
Senast jag cyklade så hade jag på riktigt dödens motvind mellan Ingels och Rättvik, hade fullt upp att komma upp i 30 km/h i medluten. Denna gång gick det bättre. Kollade av börsen och mailen här någonstans, i farten givetvis, på säkert sätt givetvis.
Jag bjöds på solsken under nästan hela passet och genom Tällberg var det fullt med semesterfirare. Rullade vidare mot Leksand och strax innan samhället så stannade jag för en pisspaus och dagens andra gel. Det kändes i benen från gårdagen och från de cirka 12,5 milen jag cyklat dittills, skönt att stanna till en kortis och sträcka på mig.
Efter Leksand så blev det inga mer stopp och inga mer geler. Rullade på i lagom takt hem till Borlänge igen via Djura, Djurås och Bäsna.
Enligt min pulsklocka så var jag ute i 5,09,54 timmar, jag åkte 156,65 kilometer och samlade in 1275 höjdmeter. Ett solitt dagsverke.
Vi får se vad morgondagen bjuder på för träning, troligen distans i alla fall och på lördag tänkte jag ge mig på en dubbeltröskel, hoppas det funkar med Skierg för handen.

Related Articles

SISTA TÄVLINGEN (?!) – Lofsdalen Epic 2024

- Var detta säsongens och "karriärens" sista tävling månne?! Följ med på den. Andra psykerier, irritationsmoment, med mera utlovas! - Jag är sugen på en...

70 minuter i 4,02-tempo

Tja! Sedan sent igår kväll finns den senaste vloggen ute för medlemmar, bli medlem du också för 29 kronor per månad, annars får du vända...

TACK Bergebo!

Hej! Idag tog det emot att dra ut på träning, lite mer än vanligt. Kanske på grund av vädret och rädslan inför en ny misär...