Klar med träningsåret 2023/2024!

En sista kraftansträngning

Tjena!

Ses vi på livesändningen ikväll klockan 21:00? Bra!

800 timmar och 10 minuter föregående träningsår – 800 timmar och 15 minuter detta  träningsår. Ett träningsår som jag och flera skidåkare med mig räknar från måndag vecka 17 till söndag vecka 16. Så än finns det tid att gå för mer..

Med tre veckor kvar av föregående träningsår så hade jag 750 timmar i banken, då ”lurade” Simon Andersson mig att gå för 800, vilket ni kanske minns? Finns två vloggar från den perioden:

1. 800 timmar – kan det lyckas?!

2. 800 timmar – är det klart nu?

Att jämföras med årets mer komprimerade psykperiod-vlogg:

5(!) VASALOPP på 9 dagar!

Igår så försökte den gode Simon sig på en ny ”luring” genom att få mig att gå för 900 timmar. Men vis av erfarenhet så kommer jag inte gå på den niten en gång till.

Planen för detta träningsår var ju att försöka gå ned i mängd med cirka 20% och kanske sikta på 650 timmar. Det gick ju som det gick, vilket vi alla vet vid det här laget. Så målet får ju bli att lyckas under kommande träningsår.

Det kommer säkert mer tankar, funderingar, sammanfattningar, planer och annat framöver.

Nu till dagens träningspass.

Jag körde ett högintensivt pass för tredje dagen i följd. Idag blev det enbart skierg och upplägget blev som följer:

– 10 minuter @ sub 2,00-tempo (2 x 20 drag i sub 1,40)

– 5 minuter tröskel @ 1,49,0

– 10 x 500 meter (1,5 minut vila):

Ingen urvridning av kroppen idag, men känslan var inte jättebra, så jag tror inte det fanns mycket mer ändå.

På femhundringarna körde jag två stegar med progressiv fart, alltså 1,44 – 1,43 – 1,42 – 1,41 – 1,40 + 1,43 – 1,42 – 1,41 – 1,40 – 1,39. Tyckte jag fick slita redan på första. Därefter var det ungefär lika jobbigt hela vägen, oavsett fart. Lyckades skrämma upp pulsen i 179 som max enligt pulsklockan, det var inte illa! Allt ovan kördes på motstånd 8.

Som avslutning blev det 3 minuter tröskel @ 1,48,5 + 10 minuter @ sub 2,00. Detta på motstånd 1.

Det förhoppningsvis sista jag gjorde under detta träningsår var ett kettlebell-pass!

Då ses vi på livestreamen ikväll va?!

Related Articles

Fyllt 42 ÅR och CYKELPERS!

  Hej på er! Ja, under denna vecka har jag passat på att fylla år, igen, usch. I övrigt har jag tränat en massa timmar, varenda dag....

ÅTERFALL direkt med STAKVECKA!

Hej. Det blev ett kort uppehåll från mitt sista rullskidpass. Denna veckan bjöd på ett fint cykelpass med Johan Höcke, Niklas "Bäckis" Bäckman och Isak...

Mitt SISTA RULLSKIDPASS!!!

Tjena! Fullsmetad vlogg och en vecka med mycket träning och KATASTROFALT VÄDER. Veckan börjar i dur med en fin insats på måndagströskel och cyklingen -...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here